Skip to main content

sebulan berlalu...

Assalamualaikum wrb.
Sihat semua? InsyaAllah, dengan nikmat kesihatan yang diberikan oleh Allah kita dapat melaksanakan amanah sebagai khalifah dibumi Allah ini.


Sedar tak sedar sudah sebulan aku di bumi soviet ini. Alhamdulillah, segala ketentuan dan perancangan Allah adalah yang terbaik. Melayari kehidupan sebagai pelajar perubatan luar negara amat memerlukan aku untuk menjadi seorang yang tabah, cekal dan berpegang teguh dengan tali Allah. insyaAllah...

Dalam tempoh sebulan aku disini, sedikit sebanyak telah mengajar aku erti kehidupan. Dapat berkenalan dan melangkah ke dalam komuniti islam di rusia ini amat memberi makna kepada aku. Aku dapat melihat cara hidup mereka yang tabah menempuh segala onak dan duri sebagai kaum minoriti di sini. Di salah sebuah masjid yang telah aku lawati, aku telah diizinkan oleh Allah untuk melihat sendiri proses pengislaman dijalankan. Bangga dan sedih. Aku bangga kerana saudara seagama denganku telah bertambah tapi aku sedih kerana mengapa di negara islam seperti Malaysia proses pengislaman itu agak perlahan... Namun, apa yang pasti masyarakat islam di sini amat mesra dan baik hati.


Berjauhan dengan keluarga juga telah mematangkan diriku ini. Berjauhan bukan bererti aku bebas daripada pengawasan mereka. Bagi aku, restu dan berkat kedua ibu bapa adalah sangat penting. Walau jauh di mata, namun dekat di hati. Dengan teknologi yang ada pada hari ini, aku sentiasa dapat berhubungan dengan mereka serta ahli keluarga yang lain. InsyaAllah, dengan kepercayaan yang diberikan ini, aku akan gunakan sebaik mungkin demi mencapai cita-citaku dan membuat mereka bangga kelak. InsyaAllah. Semoga Allah mempermudahkan segala urusan aku di sini. Amin...


Dalam masa sebulan ini juga, aku belajar erti persahabatan dan sebagainya. di sini, kawan ialah keluarga aku. aku akan tinggal dengan mereka selama 6 tahun akan datang. jadi, merekalah keluarga aku di sini. hurm... tapi sahabat-sahabatku di malaysia tidak sesekali aku lupakan. merekalah yang terbaik. huhuhu.. amat rindukan mereka dan aku berharap nak jumpa mereka tahun depan, insyaAllah...

emm.. dalam menempuh 6 tahun mendatang ini, aku berdoa agar aku diberikan kekuatan oleh Allah untuk menempuh segala liku-liku di sini. aku juga berdoa agar segala urusan aku di sini dipermudahkan segalanya dan menjadi seorang hamba yang lebih dekat kepada Pencitanya.... insyaAllah... amin...

itu sahaja bingkisan aku pada kali ini. insyaAllah, semoga dipertemukan oleh Allah kelak. insyaAllah.

assalamualaikum wrb...

salam seribu kali sayang dari bumi rusia!







Comments

Post a Comment

tinggalkan pesanan

Popular posts from this blog

teks syarahan: kemantapan akidah melahirkan modal insan cemerlang

Bismillahirrahmanirrahim… ( Selawat ) Ribuan terima kasih saudara/saudari pengerusi majlis. Barisan panel hakim yang sentiasa tegak berpaksikan kebenaran, Serta muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah sekalian. Assalamualaikum wrb Kemantapan akidah melahirkan modal insan cemerlang , wahana hebat, tajuk syarahan saya pada hari ini. Sebelum kata demi kata disusun rapi, sebelum ayat demi ayat dilontarkan, izinkan saya melakukan sedikit pendefinisian tajuk ideologi saya ini. Kemantapan boleh diistilahkan sebagai keadaan yang mantap atau stabil. Manakala akidah beerti kepercayaan dan keyakinan yang betul serta sahih yang bertapak di dasar hati tentang Allah dan Rasul. Seterusnya istilah melahirkan boleh ditafsir sebagai mengadakan atau mewujudkan. Frasa modal insan membawa erti modal yang ada pada seseorang insan, seperti ilmu pengetahuan, dan kekuatan mental, fizikal serta rohani. manakala Cemerlang pula menurut kamus dewan membawa maksud menyerlah atau menonjol. Konklusinya, keman

SELOKA 5 IKHLAS 2010

guru ‘sporting’ gelaran diberi,                         orangnya cantik baik hati,                                                        mengajar add math senang sekali,                   inilah dia Pn Rozilawaty .                              sibuk kesini sibuk kesana, menjalankan tugas dengan saksama, gila kuasa sudah semestinya, ahmad fikri ketua kita. tanggungjawab berat digalas olehnya, berbudi bahasa tegas orangnya, semua orang mengenali dirinya, Ashrul affiq itulah dia. Ahmad Kamal empunya diri,                                   Kalau tak tanya susah hati,                              Kuat sukan kuat study,                                                Result gempak tentu sekali.                             Setiap hari setiap pagi,                                                             ‘kamen rider’ sedang menanti,                                    Ustaz irsyad gelaran diberi,                          Orangnya serius nakal sekali.                          haf

esei: negeri bersih, rakyat sihat

Hadis baginda Rasulullah s.a.w. bermaksud, amat jelas kepada kita semua. Ia secara langsung menekankan tentang peri pentingnya kebersihan itu dalam kehidupan seorang muslim dengan meletakannya sebagai sebahagian daripada imannya. (riwayat Ahmad, Muslim, al-Tirmidhi dan Ibn Majah) Potongan hadis di atas jelas menggambarkan bahawa agama Islam amat menekankan aspek kebersihan. Malah, semua agama di dunia ini juga amat menekankan aspek kebersihan dalam kehidupan beragama. Ini jelas menunjukkan bahawa kebersihan amat penting dalam kehidupan seharian kerana kebersihan merupakan pemangkin kepada kesihatan manusia. Bertunjangkan kepada perkara tersebut, langkah sederap telah diambil oleh pihak Kerajaan Negeri Terengganu bagi memastikan semua rakyat di negeri bertuah ini sihat disamping persekitarannya yang bersih. Negeri Bersih Rakyat Sihat. Menyelusuri bait kata “Negeri Bersih, Rakyat Sihat” pelbagai perspektif mahupun lontaran idea dapat kita berikan. Hasrat murni pihak kerjaan nege